Veel mensen zijn sneller geneigd om te bewegen als ze een hond hebben, maar dit geldt niet voor iedereen. Uit onderzoek van de universiteit in Liverpool is namelijk gebleken dat 40 procent van de hondeigenaren niet dagelijks hun hond uitlaten, terwijl dit juist zoveel voordelen biedt voor jou en je trouwe viervoeter!

Overgewicht
Een mens die minder beweegt, reflecteert dit gedrag op de hond. En aangezien 53 procent van de volwassenen in Nederland lijdt aan overgewicht is het dan ook niet verwonderlijk dat meer dan 30 procent van de honden (en katten) in Nederland ook aan overgewicht lijdt.

Effect
Uit onderzoek van de Universiteit van Missouri is gebleken dat het hebben van een hond meer helpt bij afvallen dan het volgen van een dieet. Het wandelen met je hond kan namelijk een langdurig effect hebben op je uithoudingsvermogen en mensen die meer bewegen hebben een minder grote kans op dementie. Tevens wordt de fysieke activiteit in verband gebracht met het terugdringen van hart- en vaatziekten. Maar het is ook voor je hond belangrijk om regelmatig te bewegen. Huisdieren met overgewicht hebben namelijk een verhoogde kans op gewrichtsproblemen, hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Afvaltips

1. Laat de hond een aantal keer per dag uit
Laat je hond een aantal keer per dag uit en wandel ten minste een half uur per dag om het gewenste effect te bereiken. Zo verbrand je meer calorieën en daarnaast is een hond goed gezelschap. Per week kun je zo’n 1050 calorieën extra verbranden!

2. Wandel in een vlot tempo
Houd een vlotte snelheid aan tijdens het lopen. Sowieso loopt de gemiddelde hond al iets sneller dan de mens. Probeer het tempo van je hond aan te houden, waardoor je meer kilometers kunt afleggen in een kortere tijd en hierdoor meer calorieën verbrandt.

3. Denk aan je houding en let op je ademhaling
Ook is het belangrijk om een goede houding aan te nemen tijdens het wandelen. Loop daarom rechtop met je schouders naar achteren en je borst naar voren. Houd je rug recht en je hoofd rechtop en denk daarnaast ook aan je ademhaling. Adem diep in door de neus en adem vanuit de buik. Je zult zien dat het wandelen je steeds gemakkelijker afgaat met een goede houding en een regelmatige ademhaling. Zo bouw je sneller een beter uithoudingsvermogen op.

4. Maak tijd om te spelen met je hond
Maak tijdens de wandeling ook tijd om even te spelen met je hond. Het is een leuke afwisseling en door zo met je dier bezig te zijn krijg jij dus óók meer lichaamsbeweging! Denk eens aan frisbeeën, een speurtocht of balspelen.

5. Wissel een wandeling af met fietsen
Houd je van afwisseling? Dan kun je naast je dagelijkse wandeling ook met de hond een stukje gaan fietsen. Let wel, niet elke hond is het lopen naast de fiets aan te raden, dit komt doordat elk ras verschillend is. Wil je weten of het voor jouw hond een goede vorm van lichaamsbeweging is? Klik dan hier.

6. Ga eens verder eropuit
In plaats van alsmaar hetzelfde rondje te wandelen met je hond kun je bijvoorbeeld ook de auto pakken en een nieuw wandelgebied verkennen. Ga bijvoorbeeld op een ‘luie zondag’ eens naar het strand of wandel door de bossen. Voor leuke wandeltips en mooie wandelgebieden voor jou en je hond, klik hier.

Wist je dat…
…mensen met een grote hond eerder zijn geneigd om een wandeling te maken met hun trouwe viervoeter dan mensen met een klein hondje? Dit blijkt uit onderzoek van de universiteit in Liverpool.

Hoe zit het met het beweegpatroon van jou en je viervoeter? Laat het ons weten op onze Facebookpagina!

Geef een reactie